• Polski
  • Rosyjski
  • Angielski
  • Niemiecki
  • Włoski
Jesteś tutaj - Oferta > Ubój > Ubój trzody

Ubój trzody

Zajmujemy się projektowaniem i produkcją linii technologicznych do uboju trzody. Wyposażamy zarówno małe zakłady o wydajności od 10szt/godz., gdzie większość procesów dokonywana jest manualnie jak i duże ubojnie z automatycznymi liniami o wydajności do 240 szt./godz. Przyjęcie i przechowywanie trzody, prawidłowy proces głuszenia i zakłuwania, czas wykrwawiania, sprawność obróbki poubojowej oraz proces schładzania stanowią o końcowej wartości pozyskanego surowca. Dzięki oferowanej przez nas wiedzy i urządzeniom najwyższej jakość zapewniamy sprawny uzysk mięsa wysokiej jakości.

Zgodnie z zapotrzebowaniem i oczekiwaniami odbiorców proponujemy pojedyncze urządzenia, pełne wyposażenie działów i kompleksowe rozwiązania dla całych zakładów.

Wszystkie proponowane przez nas wyroby są zgodne ze standardami Unii Europejskiej oraz standardami kraju odbiorcy.

W naszych rozwiązaniach stosujemy:
  1. przenośniki poziome - wykonane ze stali nierdzewnej lub ocynkowanej ogniowo, które wykorzystuje się do przemieszczania tusz pomiędzy poszczególnymi fazami procesu uboju i wychładzania
  2. przenośniki tacowo-hakowe - ergonomiczny system transportu jelit i ośrodków razem ze zintegrowanym systemem mycia i dezynfekcji tac i haków, wykonane ze stali nierdzewnej (haki i tace) i ocynkowanej ogniowo (elementy konstrukcyjne),
  3. przenośniki różnicowe - wykorzystywane do przemieszczania tusz pomiędzy różnymi poziomami obróbki i do podnoszenia na kolejki i tor obróbki, wykonane ze stali nierdzewnej lub ocynkowanej ogniowo,
  4. kolejki transportowe podwieszane do zakładów mięsnych - kolejki z torem rurowym lub płaskownikowym, wykonanie : konstrukcja ze stali ocynkowanej ogniowo, tory, rozjazdy, łuki i prowadnice ze stali nierdzewnej lub ocynkowanej ogniowo, elementy złączne ze stali ocynkowanej galwanicznie lub ze stali nierdzewnej.

Dostarczenie trzody z magazynu żywca do hali uboju

przepęd dla trzody, przedubojowy magazyn, magazyn żywca

Miejscem do którego trafiają zwierzęta przed ubojem jest magazyn żywca (przedubojowy magazyn). Później są one przepędzane do hali uboju. Aby przepędzanie przebiegało płynnie a zwierzęta nie tłoczyły się i nie blokowały co powoduje u nich dodatkowy stres, stosuje się tzw. przępędy dla trzody - tunele do których zwierzęta wpędzane są pojedynczo, które uniemożliwiają im zawrócenie

Ogłuszanie trzody

kleszcze i boks głuszenia, stół wypadowy po głuszeniu, oszołamianie zwierząt, aparat i pistolet ubojowy

Przepędem zwierzęta docierają do tzw boksu głuszenia, gdzie przy pomocy kleszczy elektrycznych lub pistoletu ubojowego są oszołamiane. Nieprzytomne zwierzę z boksu wysuwa się na stół wypadowy po głuszeniu.

Wykrwawianie trzody

tor i stół wykrwawiania, zakłuwanie, przenośnik róznicowy, wanna wykrwawiania

Na stanowisku wykrwawiania następuje tzw kłucie - otwarcie tętnicy szyjnej. Następnie przenośnik różnicowy podnosi zwierzę przy pomocy pęta przymocowanego do tylnej nogi, po czym trafia ono na tor wykrwawiania. Po wykrwawieniu zwierzę jest martwe. Krew zbierana jest w tzw. wannach wykrwawiania.

Oczyszczanie tusz

myjka biczowa, myjka natryskowa, myjka szczotkowa, szczeciniarka, oparzelnik, dopalanie tusz wieprzowych, stół wypadowy

Martwe zwierzę przed kolejnymi etapami obróbki musi zostać dokładnie oczyszczone. W tym celu najpierw następuje proces mycia mechanicznego przy użyciu myjek natryskowych, biczowych lub szczotkowych. Następnie trafia do oparzelnika a potem do szczeciniarki , gdzie usuwana jest sierść. Kolejnym etapem jest dopalanie tusz wieprzowych, które usuwa pozostałości nie zebrane na wcześniejszych etapach czyszczenia. Tak przygotowana tusza jest jeszcze raz myta i trafia na linię obróbki.

Transport tusz

przenośnik toru obróbki świń, łańcuch przenośnika, stanowisko przewieszania tusz

Do transportu tusz na różnych etapach obróbki służą przenośniki łańcuchowe. Tusze przemieszczają się po torze obróbki podwieszone za tylne nogi na rozpieraczach z których po rozcięciu na dwie półtusze zwykle są przewieszane na haki. Prędkość przenośników jest regulowana i dopasowana do wydajności linii.

Zawiesia do tusz

pęta sprężynowe, pęta wieprzowe, rozpieracz rzeźniczy do trzody, hak masarski z konsolą rolkową i ślizgową

Wykorzystywane są praktycznie na całej długości linii ubojowej. Na zawiesiach w postaci haków, pęt i rozpieraczy tusze transportowane są za pomocą przenośników wzdłuż toru obróbki. Konsola ( element po którym zawiesie porusza się po torze kolejki) może być wykonane jako element ślizgowy lub rolkowy. Materiałem może być stal ocynkowana, stal nierdzewna lub tworzywo. Haki i rozpieracze wczepia się w nogi tusz. Wykonywane są ze stali nierdzewnej.

Obróbka tusz

zarabianie i wykrawanie odbytu, piła ubojowa do tusz, podest wytrzewiania, ześlizg do jelit

Pierwszym etapem obróbki jest obróbka głowy: wycięcie oka oraz ucha środkowego. Następnie wykonuje się zarabianie odbytu w celu zapobiegnięcia zanieczyszczenia umytej wcześniej tuszy odchodami znajdującymi się w jelitach. Następnie na stanowisku wytrzewiania usuwane są jelita oraz narządy wewnętrzne, które za pomocą ześlizgów lub przenośników tacowych trafiają do jeliciarni. Wytrzewione tusze są następnie przecinane piłami ubojowymi na dwie równe części zwane półtuszami.

Kontrola weterynaryjna i klasyfikacja

tor dla tusz podejrzanych, podest klasyfikacji i badania weterynaryjnego

Półtusze trafiają na stanowisko badania weterynaryjnego gdzie na podstawie badania podejmowana jest decyzja czy mięso może trafić do obrotu spożywczego. W razie stwierdzenia zmian chorobowych mięso trafia na tor tusz podejrzanych. Tusze dopuszczone do obrotu klasyfikowane są dodatkowe pod względem jakości mięsa.

Dostarczanie tusz do chłodni

kolejka rurowa do tusz, tor i łuk kolejki, waga kolejkowa

Tusze po zważeniu transportowane są kolejkami rurowymi w pozycji wiszącej do chłodni, gdzie po wychłodzeniu oczekują na skierowanie na linię rozbiorową lub na ekspedycję skąd wysyłane są do odbiorców. Konstrukcja kolejek wykonana jest ze stali ocynkowanej ogniowo. Tory kolejek mogą zakręcać w postaci łuków lub się rozdzielać w postaci rozjazdów.